حضانت فرزند مشترک

حضانت فرزند مشترک

برابر ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی برای حضانت فرزند مشترک و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

تبصره – بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می‌باشد.

به موجب ماده واحده قانون مربوط به حضانت چنانچه به حکم دادگاه حضانت و نگهداری طفل بر عهده کسی قرار گیرد و پدر و مادر یا هر شخص دیگری مانع از اجرای حکم شود یا از استرداد طفل خودداری نماید، دادگاه تا زمان اجرای حکم شخص ممتنع را بازداشت می نماید  و همچنین می توان مطابق ماده 632 قانون مجازات اسلامی فرد مذکور را مورد تعقیب کیفری قرار داد.حضانت طبق ماده 1168 قانون مدني هر دو جنبه را دارد. هم حق است و هم تكليف. حق است از آن جهت كه آنها قانوناً اختيار و حق حضانت فرزند خود را دارند و حضانت طفل قانوناً حق آنان است و كسي نمي تواند اين حق را از آنها سلب نمايد. مگر در مواردي كه علت قانوني براي سلب حق حضانت پدر و مادر وجود داشته باشد. لذا طبق ماده 1175 قانون مدني: «طفل را نمي توان از ابوين و يا از پدر و يا مادري كه حضانت با اوست گرفت مگر در صورت وجود علت قانوني .

مشاوره با وکیل حضانت فرزند مشترک
وکیل تلفنی حضانت فرزند مشترک

مشاوره با وکیل حضانت فرزند مشترک

در هنگامی که فرزند مشترک در سن زیر 7 سال قرار دارد همانطوریکه فوقاً نیز گفته شد حضانت فرزند با مادر خواهد بود و پدر صرفاً می تواند تقاضای ملاقات فرزند مشترک را مطرح نماید و همچنین بعد از سن 7 سال که حضانت با پدر می شود تا سن بلوغ مادر صرفاً می تواند تقاضای ملاقات فرزند را نماید .

ولیکن نکته ای حائز اهمیت می باشد . برای مشاوره با وکلای سایت وکیل دان و همچنین مشاوره تلفنی در خصوص ملاقات و حضانت فرزندان مشترک می توانید به راحتی و با کمترین هزینه مشاوره حقوقی آنلاین دریافت نمایید .

اما نکته مهم بحث سلب حضانت می باشد . در برخی پرونده ها موکلین عنوان می نمایند که مثلاً می خواهد الان که فرزندش 5 ساله است بعد از 7 سالگی هم حضانت فرزند مشترک را بر عهده داشته باشد و در واقع حضانت و نگهداری فرزند را به پدرش واگذار نکند و در واقع می خواهد فرزند با او زندگی کند . اما در قانون به غیر موارد سلب حضانت نمی توان حضانت فرزند را به صورت قانونی از طرف مقابل گرفت . موارد لغو حضانت مانند اینکه مادر در مدتی که حضانت با او است ازدواج کند که در این صورت پدر می تواند حضانت را از مادر بگیرد .

وکیل آنلاین موارد سلب حضانت

از دیگر مصادیق سلب حضانت می توان به عدم مواظبت از فرزند و طفل می باشد . همچنین برای سلب حضانت فرزند مشترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل و قمار بازی را نام برد . مشهور بودن به فساد اخلاقی و فحشا نیز از دیگر موارد مربوط به سلب حضانت فرزند مشترک است . داشتن بیماری های روانی به تشخیص پزشکی قانونی و همچنین سوء استفاده از طفل در انجام کارهای خلاف قانون نیز از مصادیق سلب حضانت فرزند مشترک می باشد .

در ذیل یک نمونه رای در خصوص حضانت فرزند مشترک جهت روشن شدن موضوع و نحوه اجرای حکم صادره آورده شده است .

برای مشاوره بیشتر با وکلای سایت در خصوص حضانت فرزند مشترک همین حالا تماس بگیرید .

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل حضانت فرزند

کلاسه اجرائی: 880086 ج12

شماره دادنامه :870638

محکوم له:یداله

محکوم علیه: راضیه

موضوع: حضانت فرزند مشترک

شعبه صادر کننده : شعبه 12 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان

گردشکار:

به موجب دادنامه شماره 8638 مورخ 2/7/88 دادگاه حقوقی شعبه 12 وفق دادنامه شماره 87108 شعبه 7 دادگاه تجدید نظر استان قطعیت حاصل کرده است حضانت فرزند مشترک به نام مونا به خواهان واگذار شده است . نیم عشر دولتی به مبلغ 000/10 ریال تعیین شده است.

اجرای احکام مدنی دادگستری اراک طی نامه ای به واحد اجرائیات اعلام می نماید :

احتراماً تصویری از اجرائیه 880086 ح12 ارسال می گردد مقرر است نسبت به اجرای حکم طبق مفاد اجرائیه اقدام و مراتب صورتجلسه و در اسرع وقت اعلام نمائید. هزینه اجرائی پرونده مبلغ 10000 ریال می باشد که باید محکوم علیه خانم راضیه اخذ و به حساب دادگستری واریز شود.

مامورین واحد اجرائیات به محل اجرای مفاد اجرائیه مراجعه و گزارش می نمایند آقای ع.ش به جلوی درب منزل مراجعه نمود و اعلام داشت که من هیچ اطلاعی از بچه ندارم و به نظر می رسد که اهالی منزل از اجرای دستور خودداری می کنند و خانم راضیه خود را دید مامورین مخفی می کند.

وکیل تلفنی حضانت و ملاقات فرزند

دستور اجرای احکام :

 دفتر مجدداً طی شرحی به واحد اجرائیات اعلام شود نسبت به انجام دستور اقدام و در صورت ممانعت فرد یا افرادی از اجرای حکم مراتب به دادستانی محترم اعلام شود.

مجدداً مامورین اجرائیات به محل اعزام ولی پدر محکوم علیه اعلام می نماید که محکوم علیه و فرزندش بیرون از منزل هستند و مراتب صورتجلسه می گردد.

نامه ای به معاون دادستان عمومی و انقلاب ارسال می گردد به مفاد ذیل :

احتراماً با توجه به اینکه در پرونده اجرائیه 880086 ح12 حضانت فرزند مشترک به نام ز.ا به محکوم له واگذار شده است و در این راستا این اجرا جهت اجرای حکم به واحد اجرائیات ارسال که واحد اجرائیات اعلام داشته که به نظر می رسد اهالی منزل از اجرای حکم خودداری می کنند و محکوم علیه خود را از دید مامورین مخفی می کند. لذا مراتب جهت اقدامات مقتضی اعلام می گردد.

نامه ای از واحد اجرای احکام به اجرائیات دادگستری ارسال و در آن اعلام می گرددمحکوم علیه به پرداخت 10000 ریال نیم عشر دولتی در حق صندوق دولت می باشد لذا دستور فرمائید نسبت به اخذ آن و واریز نمودن آن به حساب دادگستری انجام و در صورت عدم پرداخت معادل مبلغ فوق و هزینه اجرایی از اموال بلامعارض نامبرده توقیف و به انبار دادگستری تحویل گردد.

مشاوره حقوقی آنلاین حضانت طفل

واحد اجرائیات جهت اجرای حکم به محکوم علیه مراجعه و ایشان نیز نسبت به واریز نمودن مبلغ مذکور اقدام و همچنین نسبت به تحویل فرزند مشترک اقدام و بدون ترتیب پرونده مختومه می گردد.

منابع حقوقی:

ماده واحده قانون مربوط به حضانت

برای مشاوره در خصوص حضانت فرزند مشترک و نحوه ملاقات با فرزند می توانید همین حالا با کمترین هزینه از وکلای سایت وکیل دان مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تلفنی دریافت نمایید.

فهرست مطالب

یک پاسخ

  1. من میتونم حضانت فرزند دو ساله ام را از مادرش بگیرم چون کار ندارد و نمی تونه خرجی پسرم را بدهد تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

!مشاوره با وکیل

مشاوره با وکیل آنلاین وکیل دان

 سوال و مشکل حقوقی دارید ؟
 همین حالا می توانید با وکیل در سریع ترین زمان مشاوره نمایید.

بلافاصله پس از پرداخت وجه می توانید با وکلای سایت صحبت نمایید .