اجرت المثل زن چیه

اجرت المثل زن

یکی از حقوق مالی زوجه اجرت المثل زن در ایام زندگی مشترک می باشد . در واقع میخواهیم بدانیم اجرت المثل زن چیه و چه مقدار می باشد .
اگر کارهایی را که شرعا به عهده زوجه نبوده و عرفا دارای اجرت و مزد باشد و زوجه بدون قصد مجانی بودن و به امر زوج انجام دهد ، میتواند بابت این کارها از همسر خود اجرت المثل و مبلغی را دریافت نماید .

زن در عرف و شرع وظیفه ای برای انجام کارهای خانه ندارد . منظور از کارهای منزل کارهای روزانه یک زن برای مرتب نگاه داشتن خانه و امور جاری منزل است .
باید زوجه از ابتدا قصد عدم تبرع داشته باشد یعنی نخواهد مجانی کار کند .
اگر از ابتدا خود زن می‌خواسته مجانی کار کند و مزدی نمی‌خواسته پس اجرت المثل ایام زوجیت به او تعلق نمی‌گیرد .

دادخواست اجرت المثل


زوجه دادخواستی تحت عنوان مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت می‌دهد. قاضی محترم دادگاه خانواده از او سوال می‌کند که آیا همسرت به شما دستور داد که کارهای خانه را انجام دهی ؟ زوجه می گوید خیر ، خودم خواستم انجام دهم .
قاضی محترم دادگاه خانواده سوال بعدی را میپرسد . آیا در برابر کارها میخواستی از همسرت پول بگیری ؟ زوجه جواب میدهد ، نه ، من برای اینکه همسر و فرزندانم در آرامش و آسایش باشند این کارها را میکردم .
با شنیدن این پاسخ ها رای مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت صادر نمی‌شود . چرا که موضوع فاقد شرایط مذکور در تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی می باشد .
اجرت المثل ایام زوجیت در صلاحیت دادگاه خانواده است .
یعنی اگر کسی قصد دریافت اجرت المثل ایام زوجیت را دارد باید ابتدا دادخواستی را تحت عنوان مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت به طرفیت همسر خود در دفتر خدمات قضایی مطرح نماید . پس از ثبت دادخواست پیامی از طریق سامانه ثنا برای طرفین دعوا می رود و به یکی از شعب دادگاه خانواده دعوت می شوند .

اجرت المثل زندگی مشترک بابت کارهای انجام شده در منزل توسط زوجه

مقدار اجرت المثل چقدر است .

میزان اجرت المثل ایام زوجیت چقدر است ؟
سوالی که همواره مطرح است اینکه میزان اجرت المثل ایام زوجیت چقدر است؟
در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که مبلغ مقطوع و یکسانی برای اجرت المثل ایام زوجیت در همه موارد در نظر گرفته نمی شود.
چرا که اسم این عمل اجرت المثل است و نه اجرت المسمی .
اجرت المسمی یعنی میزان آن معلوم شده اما اجرت المثل یعنی باید معلوم کند.
پس برای مشخص نمودن میزان اجرت المثل ایام زوجیت به ناچار باید از نظر کارشناس رسمی دادگستری بهره ببریم .


پس از ارجاع پرونده به کارشناس ایشان اقدام به تعیین میزان اجرت المثل می نماید .

زوجه نمی خواهد طلاق بگیرد ولی میخواهد اجرت المثل ایام زوجیت خود را مطالبه کند . آیا چنین چیزی امکان پذیر است ؟

در پاسخ به این سوال باید نکته ابتدایی شروع این مقاله اشاره کنیم که اجرت المثل ایام زوجیت مانند نفقه و مهریه از حقوق مالی زوجه می باشد و ارتباطی با حقوق غیر مالی او مانند طلاق ندارد .
یعنی زن هم میتواند با همسر خود زندگی کند و هم میتواند در عین حال حقوق مالی خود را مطالبه کند .
هر چند که شیوه متداول محاکم بدین گونه است که اگر دادخواست طلاق به درخواست زوج باشد یا به نحو توافقی باشد در دادنامه صادره تکلیف حقوق مالی نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف دارایی و مهریه نیز روشن می شود .

اجرت المثل در دوران عقد

آیا در دوران نامزدی و عقد به زوجه اجرت المثل ایام زوجیت تعلق میگیرد ؟
یکی از پر کاربردترین و پر تکرار ترین سوالات همین است .
آیا در دوران عقد یا نامزدی به زوجه اجرت المثل ایام زوجیت تعلق میگیرد یا نمیگیرد؟
به زوجه در دوران نامزدی یا عقد تا زمانی که مستقل نشده یا به عبارت مرسوم عرفی آن با همسر خود زیر یک سقف نرفته است اجرت المثل ایام زوجیت تعلق نخواهد گرفت . علت این موضوع به این علت است که زوجه تا قبل از جدایی از پدر و مادر خود درمنزل همسر نبوده و کاری را را انجام نداده تا بخواهد مبلغی را تحت عنوان اجرت المثل ایام زوجیت مطالبه نماید .

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه و در جهت توسعه علم عمومی موثر بوده باشد. شما دانستید که اجرت المثل زن چیه و چگونه محاسبه می شود .
جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجرت المثل ایام زوجیت میتوانید به مشاوران و کارشناسان حقوقی و وکلای وب سایت وکیل دان مراجعه نمایید.

فهرست مطالب

3 پاسخ

  1. من حدود دو سال زندگی مشترک داشتم و شاغل بودم آیا به من هم اجرت المثل تعلق می‌گیرد . چون شاغل بودم و بیشتر بیرون منزل بودم را گفتم . ولی کارهای خونه را زمانی که از سر کار می‌آمدم انجام می دادم و کم و کسری در کار خونه نداشتم . غذا می پختم لباس می شستم و کارهای دیگه . لطفا راهنمایی کنید و تشکر از سایت شما .

  2. من حدود دو سال زندگی مشترک داشتم و شاغل بودم آیا به من هم اجرت المثل تعلق می‌گیرد . چون شاغل بودم و بیشتر بیرون منزل بودم را گفتم . ولی کارهای خونه را زمانی که از سر کار می‌آمدم انجام می دادم و کم و کسری در کار خونه نداشتم . غذا می پختم لباس می شستم و کارهای دیگه . لطفا راهنمایی کنید و تشکر از سایت شما .

  3. اجرت المثل زن چی هست ایا به من اجرت المثل تعلق میگیرد. برای گرفتن اجرت المثل کجا باید شکایت کنم. بهترین وکیل در اراک برای پرونده طلاق و مهریه و خانوادگی میشه معرفی کنید. اجرت المثل زن چی هست و مهریه و نفقه و جهیزیه را میخواهم بگیرم. وکیل خوب در اراک برای پرونده طلاق و مهریه و خانوادگی میشه معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

!مشاوره با وکیل

مشاوره با وکیل آنلاین وکیل دان

 سوال و مشکل حقوقی دارید ؟
 همین حالا می توانید با وکیل در سریع ترین زمان مشاوره نمایید.

بلافاصله پس از پرداخت وجه می توانید با وکلای سایت صحبت نمایید .