نفقه زن چقدر است

نفقه زن چقدر است

نفقه زن چیست ؟ نفقه زن چقدر است.

برای بررسی جوانب مختلف نفقه و ویژگی های آن لازم است که در ابتدا با معنی و مفهوم عبارت نفقه آشنا شویم ، این مقاله را با این پرسش آغاز می‌کنیم ؛
نفقه چیست ؟ میزان نفقه زن چقدر است در حال حاضر انفاق یا همان نققه در دادگاه چگونه محاسبه می شود.
نفقه در لغت به معنی هزینه و مخارج می باشد که پرداخت آن مطابق موازین قانونی و شرعی و همچنین در عرف جامعه به عهده مرد می باشد . میزان نفقه و اینکه نفقه زن چقدر است تشخیص آن با دادگاه است.
اما نفقه شامل چه مواردی است و چه وسایلی را شامل می شود ؟ آیا قانون در این مورد تعیین تکلیف نموده است ؟
پاسخ به این سوال مثبت است و باید بگوییم که قانون در این مورد تعیین تکلیف نموده است و در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مقرر داشته است ؛«نفقه زوجه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض»

نفقه زن چقدر می شود ؟

نفقه زن چقدر است و چگونه می توانیم آنرا محاسبه کنیم.

این سوالی است که معمولاً خانم ها در مراجعه به دادگاه ها و محاکم و انجام مشاوره ها از وکلا و کارشناسان و متخصصان در این حوزه سوال می کنند . در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنیم که دادگاه ها در مورد تعیین میزان نفقه برای زن مبلغ مقطوع و مشخصی را برای همه ی بانوان در نظر نمیگیرند . موضوع مورد به مورد و هر پرونده مبلغ و شرایط خاص خود را دارد چرا که دادگاه ها در تعیین میزان نفقه مطابق مقرره قانونی در ماده ۱۱۰۷ باید نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن را در نظر بگیرند به طور مثال زن اگر در خانواده خود و قبل از ازدواج در پایین شهر سکونت داشته باشد میزان نفقه آن کمتر از خانم دیگری است که قبل از ازدواج در خانواده ای ثروتمند و غنی و در محله ای از بالای شهر زندگی می کرده است .
در تعیین نفقه و یا همان انفاق میزان تحصیلات زوجه و میزان درآمد و دارایی خانوادگی او و به طور کلی اوضاع و احوال زوجه قبل از ازدواج و در خانواده پدری بسیار حایز اهمیت است .

اگر زوجه کارمند باشد و خودش دارای درآمد باشد آیا مرد مکلف است که نفقه او را باز هم بپردازد ؟ در این حالت نفقه زن چقدر است ؟
گفتیم که پرداخت نفقه تکلیفی قانونی و از حقوق مالی زوجه محسوب می شود و ارتباطی با داشتن شغل زوجه یا بیکار بودن او ندارد .
فرض کنید زوجه دندانپزشک و دارای درآمدی میلیونی در ماه است . همسرش دارای شغلی آزاد و ماهیانه ۵ میلیون تومان دریافت میکند . در این حالت باز هم زوج مکلف به پرداخت نفقه زوجه خود می باشد ولو اینکه زوجه اصلاً نیاز مالی نداشته باشد .

برای دریافت نفقه خود باید چه کار کنم و به کجا مراجعه کنم؟

برای دریافت نفقه خود باید چکار کنم و به کجا مراجعه کنم ؟ نفقه زن چقدر است و چگونه مشخص می شود .

برای دریافت نفقه باید زوجه دادخواستی را به طرفیت زوج تنظیم نماید . با به دفتر خدمات قضایی دادخواستی را ثبت نماید . نکته ی بسیار حائز اهمیت اینکه اگر میزان نفقه تا ۲۰ میلیون تومان باشد به جهت مالی بودن در صلاحیت شورای حل اختلاف و در غیر این صورت و مازاد بودن این مبلغ در صلاحیت دادگاه می باشد . کارشناس می گوید که نفقه زن چقدر است.
هرچند که در قانون این قبیل دعاوی از قبیل انفاق و یا همان نفقه و اجرت المثل را در صلاحیت دادگاه خانواده تعیین شده است لیکن به جهت اینکه جنبه مالی بودن آنها نسبت به خانواده بودن آنها غلبه دارد در صلاحیت شورای حل اختلاف تا نصاب مقرر قرارداده شده است .

آیا در دوران عقد به زوجه نفقه تعلق می گیرد ؟ نفقه در دوره عقد چقدر است ؟


سوالی که ذهن خانم ها در بر گفته است این است آیا در دوران عقد به زوجه نفقه تعلق می گیرد؟ نفقه زن چقدر است در دوران عقد .
مطابق قانون مدنی به محض وقوع عقد حقوق و تعهدات زوجین نسبت به یکدیگر ثابت و محرز میشود و زوجین مکلف می باشند که حقوق یکدیگر را رعایت نمایند . انفاق از وظایف زوج در مقابل زوجه است.

باید توجه نمود که پرداخت نفقه واجب مشروط می باشد . وجوب آن بستگی به تمکین زوجه دارد . اگر زوجه تمکین نماید به آن نفقه تعلق می گیرد در غیر این صورت مستحق نفقه نخواهد بود .
در میان حقوق مالی زوجه تنها حقی که مشروط می باشد انفاق زوجه می باشد . شرط آن هم همانگونه که در بالا اشاره شد تمکین از زوج خود می باشد . سایر حقوق مالی زوجه مانند مطالبه نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف دارایی مشروط به عملی از سوی زوجه نیست .
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه و اینکه نفقه زن چقدر است می توانید به وکلا و مشاوران حقوقی سایت وکیل دان مراجعه نمایید .

فهرست مطالب

یک پاسخ

  1. نفقه زن چقدر هست برای پرونده طلاق و مهریه و نفقه و جهیزیه وکیل خوب در اراک برای پرونده طلاق و مهریه و خانوادگی میشه معرفی کنید. نفقه زن چطوری میشه. بهترین وکیل در اراک برای پرونده طلاق و مهریه و خانوادگی میشه معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

!مشاوره با وکیل

مشاوره با وکیل آنلاین وکیل دان

 سوال و مشکل حقوقی دارید ؟
 همین حالا می توانید با وکیل در سریع ترین زمان مشاوره نمایید.

بلافاصله پس از پرداخت وجه می توانید با وکلای سایت صحبت نمایید .