طلاق به دلیل عسر و حرج

طلاق عسر و حرج

در قانون برای طلاق عسر و حرج مصادیقی عنوان شده است که چنانچه ادامه زندگی مشترک برای زن غیر قابل تحمل شود و این زندگی با مشقت و سختی همراه باشد زوجه می تواند با اثبات این موضوع یعنی اثبات عسر و حرج خود از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید . این نوع طلاق با عنوان طلاق به دلیل عسر و حرج شناخته می شود . برای مشاوره با وکیل طلاق عسر و حرج می توانید از مشاوران ما بهره ببرید و یه صورت تلفنی و آنلاین مشاوره دریافت نمایید .

مشاوره با وکیل طلاق عسر و حرج

عسر و حرج به صوت حصری و یا به عبارت ساده تر آنچه که در قانون آمده است نمی باشد و می تواند شامل همه مواردی شود که برای زن سختی به وجود آرده و ادامه زندگی را برای زوجه سخت نموده باشد . مواردی همچون ترک زندگی خانوادگی از سوی زوج به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه به صورت متناوب که اثبات این موضوع از طریق شاهد بیستر انجام می شود. همچنین اعتیاد زوج به مواد مخدر ، الکل ، محکومیت به حبس بیش از 5 سال و یا هر گونه حبسی که خلاف شان زندگی زوجه باشد ، سوء اخلاق و رفتار زوج نسبت به زوجه مثل توهین های مکرر و تهدید جانی و آبرویی و شرفی ، اتهامات و افترا به زوجه مبنی بر وجود رابطه نامشروع با فردی دیگر ، ابطلای مرد به بیماری صعب العلاج و غیره می تواند از مصادیق طلاق عسر و حرج باشد .

مشاوره با وکیل طلاق
وکیل تلفنی طلاق

مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل طلاق

در ذیل یک نمونه لایحه در خصوص درخواست طلاق به دلیل عسر وحرج آورده شده است .برای مشاوره حقوقی آنلاین به وکیل طلاق از قسمت پایین صفحه مشاوره حقوقی آنلاین را انتخاب و با وکیل طلاق به راحتی مشاوره دریافت نمایید . مشاوره به صورت تلفنی در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. مشاوره با وکیل طلاق می تواند شما را در هنگام طرح دادخواست طلاق یاری نماید . بنا براین بهترین کار گرفتن مشاره با وکیل خوب در زمینه طلاق می باشد .

درخواست طلاق از سوی زوجه

ریاست محترم شعبه 2 دادگاه خانواده شهرستان

سلام علیکم

     احتراماً اینجانب علیرضا خوانده پرونده کلاسه 189 پیرو دادخواست تقدیمی خانم م مبنی بر درخواست طلاق مطالب ذیل را در دفاع از حقوق شرعی و قانونی خود به استحضار عالی می رساند .بدواً به علت بعد مسافت از تهران تا دادگاه و بیماری مادرم و سایر مشکلات دیگر و اینکه در حال حاضر منزل مشترک در تهران می باشد امکان حضور در جلسه رسیدگی مقدور نبوده فلذا دفاعیات خود را به شرح این لایحه تقدیم می دارم .

خواهان خانم م که همسر شرعی و قانونی بنده می باشد دادخواستی به خواسته طلاق به علت عسر و حرج موضوع ماده 1133 قانون مدنی و بند 2 عقدنامه را مطرح و در توضیحات دادخواست خود اظهار نموده است که (( … از شهریور 94 زندگی مشترک را ترک نموده و علاقه به ایشان ندارم …)) همانطوریکه در اظهارات خواهان آمده است این خود خواهان بوده است که زندگی مشترک را ترک و رها نموده و این در حالی است که نامبرده به موجب پرونده دیگری به کلاسه 950404 در شعبه  5 تجدید نظر محکوم به تمکین شده و حتی از اجرای رأی دادگاه نیز سر باز زده است و ناشزه تلقی می شود .

لذا ملاحظه می شود که نه تنها هیچ وصف یا اقدامی از جانب بنده که موجب عسر و حرج برای زوجه باشد وجود ندارد و ایجاد نشده بلکه حتی این خود زوجه بوده که با عدم تمکین ، از وظایف زناشویی سرپیچی کرده که با توجه به اینکه خواهان هیچگونه دلیل که به موجب تحقق بندهای عقدنامه را نموده باشد ارائه نداده و هیچکدام از مصادیق ماده 1133 قانون مدنی نیز محقق نشده و این خود خواهان می باشد که موجب بروز سختی احتمالی برای خود شده است و اینجانب نیز به هیچ عنوان حاضر به طلاق همسرم نمی باشم.

مشاره با وکیل
مشاوره با وکیل طلاق

اثبات عسر و حرج زن

دفاع  در ماهیت دعوی :

صرف نظر از اینکه دادگاه محترم سابقاً در این پرونده اظهار نظر نموده و مبادرت به صدور رای نموده است که از رای مذکور بنده تقاضای تجدید نظر خواهی نمودم و به موجب دادنامه صادره از دادگاه تجدید نظر استان دادنامه صادره نقض گردید . دادگاه محترم تجدید نظر پس از نقض دادنامه پرونده را جهت رسیدگی به شعبه 2 خانواده اعاده نموده است که این موضوع بر خلاف نص صریح قانون و تخلف از مقررات قانون آیین دادرسی مدنی است چرا که صرفاً در موارد صدور قرار دادگاه تجدید نظر می تواند قرار مذکور را نقض و سپس پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به شعبه بدوی ارسال نماید و زمانی که موضوع دادنامه حکم می باشد و نه قرار می بایست راساً نسبت به صدور رای مقتضی اقدام نماید که این موضوع به موجب ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی که اشعار دارد :

((چنانچه دادگاه تجدیدنظرادعای تجدیدنظرخواه را موجه تشخیص دهد رأی دادگاه بدوی را نقض و رأی مقتضی صادر می‌نماید.‌درغیر این‌صورت با رد درخواست وتأیید رأی، پرونده را به‌دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.)) وهمچنین به موجب ماده 353  (( دادگاه تجدیدنظر در صورتی‌که قرار مورد شکایت را مطابق با موازین قانونی تشخیص دهد، آن را تأیید می‌کند. درغیر این‌صورت پس از‌نقض، پرونده را برای رسیدگی ماهوی به دادگاه صادرکننده قرار عودت می‌دهد.)) لذا اساساً اعاده پرونده به شعبه بدوی خلاف قانون و مقررات است و  دادگاه تجدید نظر می بایست پس از اینکه دادنامه سابق را به درستی نقض کرد حکم بر بی حقی خواهان حاضر صادر می نمود .

مشاوره با وکیل طلاق

علیهذا با عنایت به دفاعیات مشروحه و اینکه خواهان تقاضای طلاق به استناد به عسر و حرج نموده ولیکن هیچگونه دلیل مبنی بر اثبات عسر و حرج ارائه ننموده است و همانطوریکه مستحضر می باشید عسر و حرج که در ماده 1130 قانون مدنی آمده است به معنی مشقت شدید است .قاعده عسر و حرج از قواعد معروف فقهی است  که عبارت از مشقت شدید یا فاحش است که عادتاً قابل تحمل نیست  ولیکن خواهان  هیچگونه دلیلی مبنی بر وجود عسر و حرج ارائه نداده است  و تقاضای طلاق با توجه به اینکه  ناشی از تخلف خواهان از وظایف همسری می باشد لذا از محضر دادگا محترم تقاضای صدور حکم بر بطلان دعوی خواهان و رد دعوی ایشان را استدعا دارم .

                                                                                             با تشکر

                                                                                           خوانده

                                                                                           علیرضا

برای مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی در خصوص طلاق عسر و حرج از وکلای سایت وکیل دان مشاوره حقوقی دریافت نمایید .

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

!مشاوره با وکیل

مشاوره با وکیل آنلاین وکیل دان

 سوال و مشکل حقوقی دارید ؟
 همین حالا می توانید با وکیل در سریع ترین زمان مشاوره نمایید.

بلافاصله پس از پرداخت وجه می توانید با وکلای سایت صحبت نمایید .