مدت زمان فرار از دین مهریه

مدت زمان فرار از پرداخت دین مهریه

رویه دادگاه ها برای اجرا گذاشتن وپرداخت مهریه متفاوت است. مردها عموما بعد از حدوث اختلاف با همسر به فکر فرار از پرداخت مهریه می افتند. به دنبال هستند تا اموال خود را انتقال دهند تا بابت مهریه توقیف نشود. ولی یک مشکل وجود دارد و اینکه چقدر فرصت دارند تا اموال را منتقل کنند و مشمول معامله به قصد فرار از دین نشوند . در واقع می خواهند بدانند مدت زمان فرار از دین مهریه چقدر است .

برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید می توانید از طریق دکمه سبز رنگ زیر صفحه سوال و مشاوره رایگان بگیرید.

اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت

برای پرداخت و یا به اجرا گذاشتن مهریه در ابتدای کار دادگاه رأی بر این موضوع نمی‌دهد بلکه باید مراحل قانونی آن طبق قانون انجام شود.
برای انجام مراحل قانونی اجرای مهریه با وکلای حقوقی آنلاین ما تماس حاصل فرمایید یا از طریق واتس اپ مشاوره حقوقی آنلاین بگیرید.
در ابتدا چون سند نکاح، سندی رسمی تلقی می‌شود باید از طریق اداره ثبت مهریه را به اجرا گذارده و طبق تشریفات مراحل اجرا انجام شود.
در مرحله اول شما باید به دفترخانه محل وقوع عقد مراجعه کنید و تقاضای اجرائیه بدهید و بعد از اخذ گواهی اجرائیه آن را به  اداره ثبت برده  واحد اجرای ثبت هر گونه از اموال زوج به میزان مهریه زوجه را اداره ثبت توقیف می‌کند این موارد شامل حساب بانکی سهام خودرو ” به اندازه به روز سکه و یا مهریه”  را اداره ثبت استعلام و به میزان نامبرده را فرمان توقیف می‌دهد.

مختومه شدن پرونده مهریه در ثبت اسناد


حال این مراحل موکل یا زوجه از طریق دادگاه هم پیگیری می نماید که گاها انجام می‌دهد یا تا همین مرحله در اداره ثبت کفایت مذاکرات صورت می‌گیرد که در مقاله بعدی قصد بررسی و تحلیل دو مرحله ای اجرائیات مهریه را داریم، با ما همراه باشید و با بررسی مقاله بعدی راه رو به صواب را برای به اجرا گذاشتن مهریه، با توجه به شرایط و احوال پیش آمده منحصر به فرد خود، جویا شوید.


برای اطلاع از نحوه اجرائیه ثبت از وکلای حقوقی ماوکیل برای مهریه تقاضای درخواست کنید و یا با مشاوران حقوقی آنلاین سایت وکیل دان تماس حاصل فرمایید.


دو مرحله برای اجرائیات مهریه متصور می باشد که حسب مورد رویه دادگاه _اجرائیات ثبت می باشد.
در دو حالت متصوره اموال جهت مهریه اخذ مهریه یا توقیف می‌شود یا توقیف ندارد،
حالت اول :اجرائیات توسط اداره ثبت برای اخذ مهریه.
حالت دوم:از طرق محاکم دادگستري.


برای آگاهی از راه حل منحصر به فرد خود در اخذ مهریه و مدت زمان فرار از دین مهریه در سایت وکیل دان مشاوره اختصاصی رایگان دریافت کنید.

مدت زمان فرار از دین مهریه و مجازات قانونی برای معمله به قصد فرار از دین


حالت اول:اجرائیات مهریه زن اداره ثبت


برای اداره ثبت، نکته حائز اهمیت این است که اسناد عادی، قولنامه به صورت عادی و مبایعه نامه سندیت ندارد و قابل توقیف نیست پس با اسناد عادی شبیه قولنامه، مبایعه نامه نمی‌توانید برای اخذ مهریه اموال زوجه را توقیف نمایید.
دو شرط لازم برای اداره ثبت جهت اخذ مهریه آن است که اولاً از اسناد رسمی باشد و تلقی شود، دوما به نام زوج باشد.
یعنی در مورد اول شما نمی‌توانید خانه قولنامه ای را توقیف نمایید.
روند مدت زمان اخذ مهریه در محاکم دادگستری و اداره ثبت به چه گونه است؟
باید عرض کرد که در اداره ثبت طی ده روز آتی این روند میسر می‌شود.
اما همانطور که از ظاهر احوالات مشخص است در دادگاه چندین ماه به طول می انجامد.


تعریف و توصیف مستثنیات دین در اداره اجرای ثبت :


قانون اجرای ثبت اسناد رسمی در قسمت مستثنیات اجرائیه های مهریه بیان می‌دارد که:
مهریه حق مسلم زن است و به محض جاری شدن خطبه عقد، او مالک آن خواهد بود . زن می‌تواند هر لحظه که خواست، مهریه خود را از شوهرش مطالبه نماید.
با این حال زن نمی‌تواند برای مهریه هر مالی را توقیف کند و اگر آن مال جز مستثنیات دین باشد، امکان توقیف آن وجود ندارد.
در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط مستثنیات دین در پرداخت مهریه آشنا شویم.


مستثنیات دین در پرداخت مهریه زن شامل چه اموالی است؟


اموال زیر جز مسثنیات دین هستند:
منزلی که مرد در آن ساکن است.
بنابراین اگر مرد بیش از یک منزل داشته باشد، زن می‌تواند سایر منازل، به جز منزلی که آقا در آن سکونت دارد را توقیف کند.
اسباب و وسایل منزل که برای ادامه زندگی مرد لازم و ضروری هستند.
پولی که به عنوان اجاره به صاحب خانه پرداخت می‌شود،
در صورتیکه موجب عسر و حرج شود جز مستثنیات خواهد بود و قابل توقیف نیست.
لوازم و دستگاه‌هایی که برای کسب و کار مرد ضروری هستند و او با آن لوازم امرار معاش می‌کند؛ مانند تاکسی برای مردی که راننده است و یا ابزار کشاورزی و پیشه‌وری.
آذوقه موجود در منزل که برای ادامه حیات ضروری است.
ابزار علمی و کتبی که برای کسب علم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تلفن شخصی مرد که وسیله مورد نیاز او در زندگی است.
بنابراین، زن نمی‌تواند اموال مذکور را برای مهریه خود توقیف کند.

مستثنیات دین منزل


بر همین اساس، اگر مردی چند آپارتمان و خودرو داشته باشد، زن می‌تواند آن مقدار که معادل مهریه و شامل موارد بالا نیست را توقیف نماید.
اما اگر مهریه زن بیشتر از تعداد آپارتمان‌ها و خودروهای مرد باشد، زن نمی‌تواند آن خودرو و آپارتمانی را که مرد از آن‌ها برای زندگی استفاده می‌کند، توقیف کند.
مهم آن است که تعیین شان مرد در خصوص منزل مسکونی وی، توسط دادگاه انجام می‌شود.
بنابراین اگر مردی ساکن خانه‌ای باشد که بسیار بیشتر از بدهی او به زن ارزش داشته باشد و او بتواند با فروش آن مهریه را پرداخته و خانه‌ی دیگری نیز برای خود بخرد یا رهن کند، دادگاه وی را به فروش خانه مذکور وادار خواهد کرد.
حتی ممکن است مرد صرفا به فروش بخشی از این خانه محکوم شود و مابقی آن در مالکیت او باقی بماند.
علاوه بر این، در برخی شرایط نیز ممکن است مرد بتواند با منافع مال ، مهریه زن را بپردازد که در این صورت هم مال مذکور به این منظور قابل توقیف خواهد بود.
در نهایت اگر هیچ مالی به نام مرد نباشد و جز مستثنیات دین، دارایی دیگری نداشته باشد، مهریه زن به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که برای توقیف اموال صرفا اموالی که سند تک‌برگ دارند قابل توقیف هستند و اموال قولنامه‌ای را نمی‌توان توقیف کرد.


شرایط و نحوه رسیدگی به مستثنیات دین در پرداخت مهریه زن


به طور کلی، مرجع صالح برای رسیدگی به مستثنیات دین در پرداخت مهریه، اجرای ثبت و یا دادگستری است.
با این حال امکان پیگیری این موضوع از سوی اداره ثبت اسناد نیز وجود دارد.
در برخی موارد ممکن است زن در جریان رسیدگی به روند پرداخت مهریه اموالی را معرفی کند که جز مستثنیات دین باشد یا مرد مدعی شود.
علاوه بر این گاهی دیده شده که مردی بعد از توقیف اموال مدعی شود که مال توقیفی، جز مستثنیات دین بوده است.
در همه این موارد مامور دادگاه در این باره تصمیم می‌گیرد.
در نهایت مرد نیز می‌تواند برای تجدیدنظر به دادگاه اعتراض کند.
طبیعی است که تا زمان اعلام حکم دادگاه، اموال مورد بحث از توقیف خارج خواهد شد.
دادگاه برای تصمیم‌گیری در خصوص مستثنیات دین، به عرف، شان محکوم‌علیه، موقعیت اجتماعی و شرایط مالی وی توجه می‌کند . در نهایت رای صادر می‌شود و به اطلاع طرفین می‌رسد.

ممنوع الخرجی مرد بابت مهریه زن


یکی از مزیت های توقیف اموال جهت پرداخت مهریه آن است که در تقاضای توقیف اموال برای مهریه، همچنین تقاضای ممنوع الخروج شدن زوج نیز امکان پذیر است . حسب پرونده های پیشین این مزیت یک امر کاربردی و تنها از طریق اداره ثبت صورت میگیرد.
همچنان با توجه به اصلاحات قانون مهریه که عنوان می دارد مهریه تا 110 عدد سکه امکان ثبت در دفترخانه و همچنان قابل توقیف در اداره ثبت است و مازاد 110 سکه در صورت وجود در محاکم دادگستری قابل پیگیری می باشد . در مقاله بعدی راجع به تقاضای مهریه در محاکم دادگستری بطور مفصل بحث و تبادل اطلاعات می‌نمائیم . همچنان در صورت استطاعت و ملائت مالی مرد بالای 110 سکه را در مقاله بعدی با ما بخوانید و بدانید.


در صورت تمایل در خصوص مدت زمان فرار از دین مهریه با وکلای مهریه سایت وکیل دان بصورت آنلاین و در مدت زمان کم بطور سریع پاسخ دریافت نمایید.

فهرست مطالب

10 پاسخ

  1. مدت زمان فرار از دین مهریه چقدر است. تا چه زمان فرصت دارم تا مهریه‌را پرداخت کنم. منظورم این بود مدت زمان فرار از دین مهریه که مشمول جرم معامله به قصد فرار از دین نشوم .

  2. سلام برای مدت زمان فرار از پرداخت دین مهریه چقدر زمان لازم است تا مشمول قانون معامله به قصد فرار از دین نشوم. ممنون از سایت وکیل دان مشاوره حقوقی رایگان با وکیل

  3. سلام مدت زمان فرار از مهریه چقدر است من مهریه را باید بدهم الان باید چه کار کنم قسطی می شود مهریه را بدهم لطفا راهنمایی و مشاوره حقوقی به من بدهید ممنون از سایت وکیل دان

  4. سلام یک سوال و مشاوره حقوقی آنلاین رایگان لازم دارم. مدت زمان فرار از دین مهریه چقدر است و من مهریه خود را اجرا گذاشتم و شوهرم برای فرار از پرداخت مهریه اموال خود را صلح نموده لطفا راهنمایی کنید. ممنون از سایت وکیل دان

  5. سلام مدت زمان فرار از پرداخت دین مهریه همسرم چقدر است . لطفا برای مهریه و قسطی کردن آن راهنمایی لازم را بکنید . ممنون از سایت وکیل دان

  6. خانم من مهره گذاشته اجرا و هرچه پول تو حسابام داشتم برداشت کرده چند بار هم رفتیم دادگاه . من اعسار دادمه و چند روز دیگه دادگاه دارم که مهریه قسطی کنن و دیگه هیچی هم ندارم که بدم کارمند هستم و ی حقوق مشخص میگیرم . خواستم ببینم چکار کنم که حداقل قسطو بدم چون وام هم زیاد دارم که دارم قسط میدم. ممنون

  7. سلام من یک ماشین فروختم آیا فرار از دین مهریه حساب میشه یا نباید خودر را نتقال بدم . البته خودرو وانت و برای کارم بوده است .

  8. فرار از مهریه آیا جرم محسوب می‌شود. من اگر قسط مهریه را به موقع پرداخت نکنم آیا فرار از پرداخت دین حساب می‌شود. اگر پولی دستم آمد و ریختم به حساب مادرم این فرار از دین مهریه هست . ممنون

!مشاوره با وکیل

مشاوره با وکیل آنلاین وکیل دان

 سوال و مشکل حقوقی دارید ؟
 همین حالا می توانید با وکیل در سریع ترین زمان مشاوره نمایید.

بلافاصله پس از پرداخت وجه می توانید با وکلای سایت صحبت نمایید .