چگونه مهریه خود را وصول کنیم؟

چگونه مهریه خود را وصول کنیم ؟

مهریه را چگونه از مرد بگیریم.


سوال اینجاست مهریه خود را چگونه وصول کنیم و رویه دادگاه ها برای اخذ مهریه به چه صورت است.
مهریه یک نوع مال معلوم در هنگام عقد مخصوص زوجه است.
امری شرعی و قانونی تلقی می شود و زن تحت هر شرایطی می­تواند مالک آن باشد.
مدت زمان سال­ هایی که در قانون کشور ما موضوع مهریه وارد شده است هر کسی به نوبه خود خواسته موضوعی را در رابطه با مهریه مورد بررسی قرار دهد. عده­ ای شاید منافع مردانه را در نظر گرفته‌اند و عده‌ای دیگر نگاهی فمنیستی به این موضوع داشته و فقط حق زن را در نظر گرفته‌اند.
برای اطلاع از شرایط و موارد قابل توجه در پرداخت مهریه شما می‌توانید با مشاوران حقوقی آنلاین سایت وکیل دان ارتباط برقرار کنید.

در چه مواردی مهریه تعلق میگیرد؟


اساس مهریه بر چه مواردی استوار است؟
مهریه فقط مخصوص ازدواج است و زمانی که زن و مرد می­خواهند با هم ازدواج کنند یک مال معلوم را به عنوان هدیه تعیین می‌کنند، البته این هدیه یک طرفه است و فقط به زن تعلق دارد، حتما هم باید شوهر آن را بپردازد.
” فقط در صورتی که کسی ضمن عقد ضمانت پرداخت را بر عهده گرفته باشد تحت شرایطی مسئول خواهد بود ولی در نهایت بار حقوقی و شرعی آن بر عهده شوهر می­باشد”.
مهریه در قرآن کریم با عنوان صداق بیان شده است و مالی است که مرد در عقد نکاح باید به همسر خود بدهد. مهریه علاوه بر جنبه شرعی و قانونی جنبه عرفی هم دارد . نام مهریه بیانگر معنی آن است و راه اثبات مهر و علاقه مرد نسبت به زن است .  جزئیات بیشتر در رابطه با مهریه وانواع آن را می­توانید از وکیل مهریه سایت وکیل دان مهریه خود را چگونه وصول کنیم جویا شوید.

مهریه جدید و سنگین


رویکرد قانون مهریه جدید به مهریه های سنگین:
اگر در دهه ۸۰ به اخبار  مربوط به زندانیان توجه می­کردید حتما با اخبار زندانیان مهریه زیاد برخورد می‌کردید!.
هر بار که اخبار یک مساله حقوقی را مورد بررسی قرار می­داد زندانی مهریه را هم در بر می­گرفت همه این­ها بخاطر نبود قانونی مبنی بر وجود سقف برای مهریه بود، زندان­ها پر شده بود از مردانی که از پرداخت مهریه‌های بالای همسرانشان معسر بودند تا اینکه قانون مهریه ۱۱۰ سکه­ای به روی کار آمد و بیان کرد بیش از این مقدار فقط با توجه به وضع مالی مرد قابل وصول است.

قانون جدید مهریه ۱۴۰۱


قانون جدید اجرای مهریه 1401 :
این قانون اصلاحی در مجلس در حال بحث و تبادل نظر می باشد، گرچه این قانون نیاز به کمی اصلاحات و الحاق تبصره دارد.
    مهریه به ۴ دسته تقسیم می­شود: مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه و مهرالسنه.
1_مهر المسمی
یکی از اقسام مهریه مهر المسمی بوده و آن مهری است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت به مقدار و میزان آن توافق نموده و آن را در عقد ذکر می‌کنند. تعیین میزان مهر مطابق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی منوط به تراضی طرفین است و محدودیتی در این خصوص در قانون پیش‌بینی نشده‌است.

مهریه خود را چگونه وصول کنیم.

مهر المثل چیست ؟


مهریه خود را چگونه وصول کنیم . طبق ماده ۱۰۷۹ قانون مدنی، مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آن‌ها بشود، معلوم باشد.
شرایط مهر المسمی:
دارای ارزش مالی و اقتصادی باشد
قابل تملک و نقل و انتقال باشد
مشخص و معلوم باشد
مهریه معین و تصریح شده باشد.
دارای منفعت عقلایی و مشروع باشد
شوهر قدرت تسلیم مهریه را داشته باشد
2_مهر المثل
یکی دیگر از اقسام مهریه، مهر المثل می باشد. به این معنی که اگر در زمان انعقاد عقد راجع به مهریه توافق نشده یا اینکه مهریه نوعی تعیین گردیده که مطابق قانون نبوده، ولی عمل زناشوئی بین زوجین رخ داده ‌است، در این حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعیت خاص زوجه مهریه تعیین می‌گردد که به این نوع مهریه مهرالمثل می‌گویند.
هرگاه از بین بردن پرده بکارت دختری با نزدیکی کردن یا به هر وسیله ی دیگری بدون محرم بودن و بدون رضایت دختر صورت گرفته باشد مرد باید مهرالمثل پرداخت کند.
3_مهر السنه
مهرالسنه به میزان مهریه‌ای گفته می‌شود که رسول خدا برای همسران و فرزند خود فاطمه زهرا تعیین نمود و به امت خود سفارش نمود تا بیش از این مقدار را برای مهریه قرار ندهند.
کمترین مقدار روایت شده چهارصد درهم نقره مسکوک و بیشترین مقدار ذکر شده پانصد درهم نقره مسکوک است.
پانصد درهم نقره مسکوک معادل پنجاه دینار طلای مسکوک در نظر گرفته می‌شده ‌است.
4_مهر المتعه
از دیگر اقسام مهریه، مهر المتعه می باشد .

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

عندالمطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه یعنی چه؟
عند المطالبه بودن مهریه به این معنی است كه به محض امضای عقدنامه، زن اگر بخواهد می‌تواند با مراجعه به محاكم و دادگاه‌های خانواده یا مراجعه به اجرای ثبت بخواهد كه مهر یا قسمتی از مهریه را بپردازد.
عندالاستطاعه بودن مهریه به این معنی است كه زن زمانی می‌تواند مهریه خودش را مطالبه كند و مرد را ملزم به پرداخت آن كند كه استطاعت پرداخت مهریه را به عهده زوج ببیند یعنی مرد توان پرداخت داشته باشد، اگر توان پرداخت نداشته باشد زن این حق را نخواهد داشت. برای گرفتن مهریه از مرد طرح دعوی حقوقی مناسب و به موقع توسط وکیل نیاز است.
نحوه پرداخت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه :
بر این اساس خانمی كه همه مهریه‌اش عندالمطالبه باشد مثل گذشته است و هر زمان كه بخواهد می‌تواند آن را مطالبه كند چه به صورت دادخواست در دادگاه خانواده و چه به صورت مطالبه‌ی اجرایی از طریق اجرای ثبت و اگر تمام مهریه خانم در عقدنامه جدید از وصف عندالاستطاعه برخوردار باشد دیگر این دختر خانم نمی‌تواند مهریه‌اش را بخواهد مگر اینكه ضمن دادخواست مطالبه‌ی مهریه،لیست اموال و دارایی زوج را ارایه كند و به هر نحوی كه هست ثابت كند كه این آقا تمكن و قدرت پرداخت مهریه درخواستی ایشان را دارد.

مهریه در عقد موقت چگونه است .


مهریه زن منقطعه در عقد منقطعه:
نظام حقوقی ایران عقد موقت را به رسمیت شناخته است. اما شرایط صحت آن، علاوه بر شرایط صحت عمومی قراردادها . ( قصد و رضا، اهلیت، موضوع معین، مشروعیت جهت) منوط به وجود دو شرط اساسی دیگر است:
اولا، تعیین مدت در عقد موقت الزامی است و قانون گذار، این موضوع را در مواد 1075 و 1076 قانون مدنی مقرر کرده است.
دوما، به موجب ماده 1095 قانون مدنی، عدم تعیین مهریه، موجب بطلان عقد نکاح است.گرفتن مهریه از مرد نیازمند داشتن وکیل حقوقی مجرب است.
*نکته اینجاست ، مهریه در عقد موقت، نقش تعیین کننده در صحت این عقد را داشته و تعیین آن، در عقد موقت الزامی است.
هرچند عقد موقت و عقد نکاح دائم . به موجب ماده 1077 قانون مدنی، احکام مهریه در عقد نکاح دائم و منقطع، مشابه و یکسان است. البته، مهریه صیغه، احکام ویژه به خود را نیز دارا است که عبارتند از:مهر المتعه و مهر المثل، صرفا مخصوص عقد دائم است* .

موارد تعلق مهریه به زن


این دو نوع مهر، در صورتی به زن تعلق می گیرند که مهریه به موجب عقد دائم تعیین نشده باشد . مرد، قبل یا بعد از رابطه زناشویی، بخواهد همسر خود را طلاق بدهد . اما به دلیل آنکه عدم ذکر مهریه در عقد صیغه، سبب بطلان عقد است ، این دو نوع مهریه نیز به زن تعلق نمی گیرند.
به موجب ماده 1096 قانون مدنی . ” در نکاح منقطع موت زن در اثناء مدت، موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند ” . بنابراین ، اگر زن در طول مدت عقد موقت، فوت کند یا مرد با او زناشویی نکند، باز هم مهر از بین نخواهد رفت. همچنین، مهریه زن در عقد موقت شفاهی نیز به قوت خود باقی است. زن می تواند حتی در صورت لفظی بودن عقد موقت ، مهریه خود را مطالبه نماید و در این خصوص با مانعی مواجه نیست.
برای اطلاع از حق حقوق خود و نحوه اجرای پرداخت مهریه با وکلای حقوقی ما . وکیل برای مهریه تماس حاصل نمایید یا مشاوره حقوقی آنلاین بگیرید.

فهرست مطالب

3 پاسخ

  1. سلام فرق اینکه مهریه از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه خواسته شود چی هست . لطفا راهنمایی کنید . تشکر از سایت خوبتان .

    1. سلام در ابتدا با توجه به رویه جاری مهریه از طریق اداره ثبت به اجرا گذاشته می شود و در صورت عدم وصول مهریه می توان پرونده اداره ثبت را مختومه و جهت ادامه به دادگاه ارسال نمود . مزیت دادگاه بیشتر به جهت برگ جلب است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

!مشاوره با وکیل

مشاوره با وکیل آنلاین وکیل دان

 سوال و مشکل حقوقی دارید ؟
 همین حالا می توانید با وکیل در سریع ترین زمان مشاوره نمایید.

بلافاصله پس از پرداخت وجه می توانید با وکلای سایت صحبت نمایید .